lördag 24 april 2010

"SJÖSÄTTNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"


Vintern är till ända, äntligen. Att få sova på morgonen är något jag gillar, oftast förbjudet skönt. Men som för andra innebär en sovmorgon att få sussa till 8,30. Pga min ålder brukar dock den samma ta ut sin rätt och tvinga mig att rusa upp ur bädden trots ett tillstånd av KOMA!


Denna vårdag vaknade jag dock av annan anledning, äntligen var det dags för sjösättning av vår och andra medlemmars båtar nere på RBK`s varv vid Ulvsunda. Något som fick mig att skynda på morgonrutinerna ytterligare. Strax efter 8 befann jag mig därför på klubbvarvet med bensin till "OLE" inskaffad i dunk. Vid denna min något sena ankomst hade redan ett flertal båtar fått känna av böljornas smekningar emot skroven.


Som en av de sista båtarna denna soliga vårdag lyfte så Benny med trucken vår båt och placerade den på slipen. Just detta att vi var bland de sista gjorde att jag fick chansen att plåta många av de andras båtar. Inte att förglömma byggvakternas kommentarer vid otaliga startförsök på sömniga utombordare. "HAN HAR INTE DEN RÄTTA KNYCKEN"! De flesta om än inte alla startade dock till slut. Vissa gjorde det dock inte.


En mängd bilder blev det i alla fall och dessa kan ses nedan. Vissa med text, andra utan. Vissa i färg och andra pga underliga knappar på kameran i en form av svart-vitt...




RBK´s ytterligt beläste "skeppare" såg lycklig ut,
tacka för det han boklåda flöt.


medan "Lord Nelson" ja kanske inte, men skeppare o gast på Hurleyn
förlitade sig på paddlar och ej "rätta knycken"


"Ja så var det detta med den "rätta knycken"




"Kaffe o krovkön var lika intensiv som kön till slipen!!!"


"Captain Jan" alias han med "Bogserbåten, han på Å... på g efter Körv!"


"Ja åså Jan Siewert som självklart var maximalt engagerad i sin telefon,
snarare än i sjösättningen"


Slutligen flöt även "Bertram"(kanske från en Hasse & Tage revy-Fingal)


RBK´s egen långbåts skeppare har krymt på längden o skaffat Folka,
här uppenbart glad över att hon flöt.


Lasses Nimbus flöt om än i black n white


Här var det vår BRISA nästan sjösatt pga HÖGVATTEN.
Vattenståndet var denna vår så högt att stora delar av varvsplanen var översvämmad.


Äntligen dags för vår s/y submissive att få komma i sjön
och låta sitt skrov smekas av böljorna.


Vår båt undkom sjösättning om än med vissa blessyrer av trist slag,
relingslisten kom i kläm och skadades på babord sida vilket gör att den behöver bytas!



Det visade sig att Hurley´ns kapare inte ville paddla till RBK hamn
varför han sökte bogseringsassistans.
Självfallet ställde undertecknad o submissive upp. Blir det båten i bärgarlön månn tro.

Framme i trygga hamnen stod min älskade LL(captain) o Leonella och väntade på oss.



Åter vår och på trygg hamnplats i väntan på sommarens segelturer.

Söndag / solen skiner vilket gör att efter vår pannkaks-lunch det blir en tur till RBK-hamn där riggen skall justeras och kanske, kanske det blir en liten segeltur på grodhavet som invigning av denna sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar