måndag 24 augusti 2009

"mer bloggande på Grodhavet"

21 aug

Ja så var det fredag och till denna dag hade SMHI lovat underbart soligt väder. Nu är det defenetivt så att någon av oss snabbast möjligt borde skrota denna myndighet då de ALLTID berättar om vädret som inte ska bli verklighet utan någon helt annan skröna. Hur vi än tittade ut genom vårt lägehetsfönster såg vi inte annat än trist grått regnigt väder så långt ögat nu nådde över hustaken. Efter ett besök hos vår båt vid Rålis beslöt vi att stanna hemma och sura över den uteblivna fina helgen.

Med lördagen kom just det väder SMHI inte lovat oss, grått, regn o trist i största allmänhet. Värmeböljan visade sig vad jag förstod bestå i bränder utanför Athen i Grekland och hade föga med Stockholms skärgård o Grodhavet att göra. Sent omsider dök dock solen upp och vi skyndade oss ner till Rålis.

Snart hade vi lossat tamparna och var på väg ut på Grodhavet s/y submissive´s för riktades mot Jungfruholmen. Vårt senaste besök hos Göta Segelsällskap hade gett mersmak så detta blev vårt etappmål.
// Göta Segel Sällskap - ståtar med fin klubbhus vägg där till och med en halvnaken dam har sin plats//

Väl anlända höll solen på att gå ner som Kapten på skutan beställdes middag. Det blev en kulinarisk smakupplevelse bestående av "Sweet patatoes and genuine Swedish meatballs" till denna supe serverades vitt vin.



Snart hade vi intagit kojerna ombord, men hade en smula svårt att somna då temperaturen inne i vår ruff inte var riktigt angenäm. slutligen övertog dock tröttheten. poff....


Vi hade somnat i förhoppningen att söndagen skulle bli vacker och det blev den! s/y submissive styrde åter ut på Grodhavet nu i en annan rutt än den vi oftast tagit, vi styrde mot RBKs varv vid Ulvsunda och fick därmed chansen att se en ny del av Grodhavet.


Stenkajen från anno datsumal, fritidsbåthamnar, varvsområden blandade med natur av det yviga slaget och i bakgrunden dessa förbannade HÖGHUS. Tja kontrasterna var stora och vidare analys av detta sceneri går utanpå mitt förstånd.
// flytande vrak utan motor av okänt fabrikat//

Dags för ännu en kulinarisk smakupplevelse i form av "Sweet potatoes and fish-balls" serverat med det vita vinet som fanns kvar i Låddan! Mumma den saken e klar där vi låg vid stenkajen och beundrade utsikten omkring oss. Allt från lyxbåtar till flytande vrak fanns att betrakta, ja och så de där jäkla höghusen förståss.

// eftermaten paus vid stenkaj//

Vi lade sålunda mätta och belåtna ut från kaj och styrde fören hemåt, bara för att efter en timmas seglats väckas av en ilsken telefonsignal.


Hjälp vi har fått bensinstopp innan Västerbron på väg hem, sa Brittmarie o Björn. Redan när jag såg deras namn på min telefondisplay befarade jag att något gått sönder på deras båt. Men så var inte fallet. För att komma fram fortare startades därför vår trogne "OLE" och snart var vi framme vid de nödställda och kunde förse dem med det dyrbara svråfunna bränslet till som skulle få deras båt att ta dem till vår trygga hemmahamn.



Strax efter inkom även vi, bara för att se en Kapten Mats skynda över bryggorna. Akter om oss låg ett grått täcke på himlen. Hmmm. Ett par timmar senare återsåg vi Kapten Mats och hans besättning då de lagt till vid bryggan.
// Kapten Mats stävar in mot kaj//

-Det började regna var hans kommentar!


För egen del hade vi planerat en liten kräftskiva vid Rålis men regnet fick oss att snabbt revidera denna planering och istället besluta om kräftskiva i hemmets lugna vrå.


En skön helg var slut trots SMHI´s blunder.


Vad de än lovat sken solen på måndagen, för vår del innebar det jobb. I mitt fall avhämtande av renoverad startmotor till en båtkund, besök hos Biltema på Värmdö ( enda Biltema jag hittar till i Sthlm med omnejd frånräknat den i Uppsala). Slutfasen på Aston mekandet gjordes och efter detta var det äntligen dags för besök på Rålis.
På vägen dit hämtades Liselott från hennes jobb. Ja just var en snabbis hos "Trassel och Tråg" eller hmmm Tackel & Tåg på Skeppsholmen där en beg länspump shoppades. På plats i vår båt visade sig självfallet denna pump ha gett upp livet för år sedan. Istället tog jag itu med Brittmaries båt igen och inte att förglömma en rejäl titt på Lasses bolmande Ebersprächer. den bolmade när jag lämnade båten också.


Så bar det av hemåt med diverse "umligtung" en av dem till Djurgården där startmotorn avlämnades till Herr Erik, för aftonen klädd i bomullspyjamas av tidigt snitt, men ändock leende. Vår hemresa fortsatte så ut till Segelsällskapet Vikings varvsområde.


-Se där ligger en Amigo 23a!!! Förvåningen blandad med glädje var total. Där låg en vinröd A23 till synes övergiven. Självfallet gjorde min nyfikenhet att jag olovandes tog mig ombord för att kika på "orginalgardinerna" men också för att finna ett svar på vem ägaren var. Båda dessa genomfördes och en stund senare hade jag glädjen att prata med Gunnar som varit medlem i detta segelsällskap sedan 1961. Nu hade han pga av sjukdom inte kunna sätta båten i sjön denna sommar och hans son visade inga tecken på att vilja segla henne. Lovade i alla fall att se till henne under kommande vecka. Mer om denna Amigo 23 och hennes ägare som nu var 74 och hade seglat sedan han var barn kommer med stor säkerhet i denna blogg.
//Amigo 23-323 (mao en av de sista 50 som byggdes)//


Nu som Bert- tack och hej leverpastej...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar