måndag 27 juli 2009

vi seglar till Birka! vi seglar till Birka!

Innan följande ägde rum hade vi besök av "captains" dotter, som visade på stor uppfinnings-rikedom i fråga om "fiskmås-skydd"

Ja så var det dags för vårt tredje, eller var det möjligen fjärde försök att segla till Birka. Denna stad - plats från Vikingatiden som sägs vara så fantastisk och under denna tid den största i hela Europa! Denna gång bestämde vi oss för att starta tidigt från vår hemmahamn.

Begreppet tidigt går dock att disskutera då vi släppte tamparna till vår bryggplats strax efter lunch och begav oss iväg in i Grodhavet. Solen trängde genom molnen och gav oss tillsammans med en frisk vind perfekt seglingsväder, vår "ole" skulle inte behöva komma i bruk i allt för hög omfattning.

Så vi seglade med vinden i perfekta krysslag, vi seglade och seglade. Passerade en mängd fina "jag vill ha hus" längs stränderna. Utsikten från vår båt var som vanligt fantastisk. Vi passerade andra båtar ( men inte många) vi blev passerade av både motor och andra segelbåtar. (Satans fartdårar!).

Vinden tilltog och avtog som brukligt på Grodhavet. När vi så blev omseglade av en nästan stilla liggande IF var måttet rågat ansåg jag. (Båten ifråga återfanns senare ink skeppskatt på Birka). Vilket fick till följd att jag gick fram på däck, lossade focken och satte vår genua på plats. "captain" fick i nästa sekund panik då vinden återvände och slet tag i seglen på ett oväntat och kraftigt sätt.

Genuan togs ner snabbare än den kommit på plats, focken upp och vinden avtog åter! Som genom ett smärre mirakel seglade vi nu vidare i god vind mot Björkö - Birka utan vidare missöden.

"captain" har kommit över problemen med att tända gasolköket varför vi fick en god middag med köttbullar o potatis. Det e fanken vad maten smakar bra till sjöss, till och med burkmat får en kulinarisk prägel.

Efter 9 timmars segling lade vi så till i Birkas Gästhamn bland ett 20-tal andra flytetyg. Det var kväll, ett mindre regnväder och kalla vindar hade också besökt oss varför vi kände oss lite frusna när vi tog en första promenad på ön.

Dags att krypa till kojs. Vinden var fortfarande god vilket fick vår båt att guppa upp och ned på böljorna som en liten kork.

P1 gav oss chansen (som vi tog) att lyssna på Morgan Allings sommarprogram i repris. En riktig Radio-höjdare som gav oss inblick i dennes klart intressanta liv ur olika perspektiv. Tack Morgan!

Guppandet gjorde att ett knirkande-gnällande ljud uppstod som gjorde det svårt för oss (trots att vi nu var ordentligt trötta) att somna.

Det blev morgon på Birka, frukosten av njöts i sittbrunnen på vår båt med gästande andhonor. Underligt egentligen - först fanns där bara en enda men när frukosten var till ända fanns där 5-6 hungriga änder simmande runt vår båt. Har de ett hemligt språk där de ropar ut -Kom det finns mat här!

Vid 11-tiden ankom passagerarbåten och därmed kunde vi följa med på en sightseeing. En klart kunnig och underhållande guide visade oss runt bland gravkullar, utgrävningar och annat på Birka. Berättade och påstod att Vikingarna minsann inte alls haft hjälmar med stora horn på. Var han nu fått detta från?!

En fika på restaurangen innan vi lossade tamparna och lättade ankar( drog upp draggen) för resan hem. En resa som jag ansåg borde gå ganska snabbt.

Vid 1-tiden var vi på väg och så snart vi rundat Björkö kunde vi länsa med god vind hemåt. Vid flera tillfällen tror jag vi var uppe i den fantastiska farten av 6-7 knop. Genuan var uppe och segling kändes verkligen underbar. "captain" fixade Fiskbullar, Potatis o Äggsås i byssan som visade sig vara helt i klass med föregående dags middag. Solen visade sig inte riktigt lika ihärdigt som under lördagen, men "captain" passade ändå på att sola en stund i mer passande klädsel.

Jag kan med visst fog säga att genom denna Birka seglats blev vår fina Amigo 23- s/y submissive invigd på riktigt. "captain" fann stor glädje i att anta sin Riktiga roll i vårt liv.

Efter en 6 timmar lång segling knöt vi så fast snörena till vår båt vid Rålis trygga brygga. På parkeringen väntade vår "nyss-shoppade "Jeep Cherokee" nu efter tre dagars jobb reparerad. Vid inköpet kokade den vilt, men tog sig ändå från Märsta till Östermalm. Nu stod den där och väntade med ny toppackning. (tack för hjälpen - Anders). Ett nytt mindre vattenläckage upptäcktes dock under hemresan, något som står på kommande veckans "att fixa lista".

"captain" somnade under tiden dessa rader präntades totalt uttröttad.