söndag 18 oktober 2009

s/y brisa - yamaha

Dags att kryssa med goda vänner till Helsinki. Eftersom jag aldrig varit i detta grannlands huvudstad såg jag självfallet fram emot detta. Ja det gjorde Lise-Lott självfallet också. Efter en längre tids mailande med "Tompa" of Helsinki blev det slutligen bestämt att denne man skulle överta vår Västbris. S/Y Brisa skulle byta inte enbart hemmahamn utan också hemmaland. Med andra ord skulle hon i fortsättningen segla under finsk flagga.





Så där steg vi av Ketchuplines färja Gabriella i Helsinki och på kajen stod en taxi och väntade oss. Bakom ratten återfanns Tompa! Som omedelbart körde oss till sin hemadress där vi fick beskåda bytesobjektet.


EN Motorcykel av märke Yamaha FJ1200. Cykeln var blank och svart som natten, dessutom verkade den fungera nästan perfekt med endast mindre reparationer i antågande.




Efter några timmars flanerande i Helsinki, med uppehåll för fika och besök i ett flertal butiker var det så dags för mig att åter möta denne Tompa. Han hade lovat att leverera motorcykeln vid färjan så vi kunde ta med den hem.



På utsatt klockslag dök han så upp och drog sin sista repa på hojen innan det var dags för mig att ta över och köra in i kön till färjan. Regnet och kylan tillhörde otrevligheterna men till slut var vi båda ombord.



Kvällen ägnades ombord på färjan till god mat och dans innan det var dags att koja. Med morgonen kom så återkomsten till Sthlm. I god tid gick jag ner till bildäck bara för att finna att Yamman inte alls ville starta. Batteriet var TOMT. Dessutom hade kopplingen lagt av.


Startkablar löste det ena av dessa problem medan det andra skapade större problem som dock slutligen löste sig. Fick lite knuffhjälp och sedan var jag på rull med den stora motorcykeln. redan vi första stoppljuset(rött) infann sig problem som löste genom att jag helt sonika negligerade detta och försiktigt körde emot rött.

Resten av resan genom staden gick smärtfritt och på grön zon fram till att cykeln parkerades utanför vårt hus.

slutet gott allting gott. Inom ett par veckor lär så Tompa dyka upp och med egna ögon se vad han fått som inbyte på sin fina motorcykel. Det är bara för mig att hoppas att han blir lika nöjd som jag är....


Till våren räknar jag dock med att kunna sälja hojen som är allt för dyrbar och stor för att passa undertecknad.

poff

1 kommentar:

  1. Hei, her er en link til din blog

    sy-josephine.blogspot.com

    Jeg ankom Opua, NZ 2 for dager siden, etter en røff seilas fra Fiji

    Bjørn

    A40 Josephine

    SvaraRadera