onsdag 19 januari 2011

Kalla Januari



Ja så går sakta Januari emot sitt slut. Ett par dagars töväder har defenetivt gjort mig på bättre humör och någonstans i fjärran har jag kunnat skönja dagen S, som i sjösättning. För ett par veckor sedan var vi på Söbben och fann vår kära båt liggande tryggt men totalt översnöad på sin varvs plats.

Av någon anledning hade det kommit in vatten som frusit till is i kölsvinet. Ett problem som jag till nästa vinter lovat mig själv att lösa genom att täcka över båten betydligt bättre. Detta gjorde att jag tillbringade ett par timmar med att skotta bort snö och sedan ta ut batterierna som borde gjort i höstas. Nu står de i alla fall på laddning i vårt garage och ska förhoppningsvis klara den kommande sommaren.

Vid nästa besök på Orust ska således botten skrapas och slipas samt ny bottenfärg målas. I drömmarna kommer vi den här våren också hinna med att montera mahogonyplyfa som delar av inredningen i ruffsidan vid dess ventiler samt limma fast innertaket i ruffen. Skulle vi mot förmodan lyckas med detta uppsåt börjar vår båt slutligen att anta det utseende den en gång var tänkt att ha.

Ännu en oplanerad fas infann sig också här om dagen då jag fick meddelande om att vi åter var ägare till s/y brisa. Dess nuvarande ägare Finnen Thompa kan inte hämta henne då han fått stroke och troligen enl hans närmaste inte kommer att tillfriskna. Detta tyckter jag personligen var väldigt synd då Thompa visade sig vara en ytterst trevlig bekantskap.

Allt nog S/Y Brisa ska nu göras i ordning och sjösättas för att sedan förhoppningsvis kunna säljas med någon form av förtjänst. Pengar som Thompa med stor säkerhet behöver. Samtidigt innebär detta att min almenacka fylls till bredden av jobb kommande vår.

poff.

"EN SEGLARE VÄNTAR INTE PÅ RÄTT VIND, HAN LÄR SIG SEGLA"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar