onsdag 31 augusti 2011

"att segla eller..........."

Ibland blir somrarna bara så konstiga. Fram till igår har vi varit ute med vår båt ynka 4 gånger men som sagt igår skulle detta repareras. Eftersom jag antogs befinna mig i Lysekil vid lunchtid idag for faen i hågen dock en smula sent på dagen.

Varför inte segla till Lysekil. Avsikten med besöket var en jobbintervju och jag visste redan tidigare att denna arbetsplats hade egen brygga, kaj mm.


Sagt och gjort en mängd bra att ha prylar plockades fram i all hast. Sovsäck, Lise-lotts goa fläskpannkaka, en termos kaffe, mera kaffe i lös vikt, bröd, kläder, bensin osv. Slutligen var allt inpackat i Forden och vi två (jag och Forden för min Älskade befinner sig i Fjollträsk) ner till Elisabeth o Rune.






En stunds konfererande med Elisabeth gjorde att jag plötsligt likt i Venedig hade en roddare som skulle ta mig ut till båten, och senare hem från den samma. Med allt ombord hissades så segel i hyfsad vind (2-3 ms) och s/y submissive med mig vid rodret gled iväg. Kunde nog ha gjort nåra knop. Störtförvånad en stund senare när jag inser att jag med en långkölad Amigo lyckas segla förbi en Maxi. Borde vara omöjligt i den svaga vinden.


Vinden tilltog och jag bara njöt av seglingen, alla jordens problem var som för andra seglare bortblåsta men inom mig önskade jag att min kära LL varit med. Några timmar passerade och jag var på ingång mot Malö Strömmar när jag insåg att den här lilla turen skulle ta en helsikes massa tid i anspråk. Just detta med tiden tillsammans med allt för dålig vind, gjorde att jag vände åter mot Söbben.



Med länsvind flöt hon på riktigt fort och när dyningar infann sig surfade vi en stund på vågorna i full fart. Med bojplats inom synhåll dog vinden ut totalt.


I lugn och ro kunde jag därför ta ned och packas samman seglen för att kort efter att jag lagt till vid bojen, se hur min Taxiroddare nu var på väg mot min bojplats.


Var kan man få dylik service månntro. Det var i alla fall skönt att komma in i stugvärmen igen efter en seglingsfylld eftermiddag.


delar av seglingen finns utlagda på Youtube. sök: "arksund" så lär ni läsare hitta rätt

fortsättning följer på min vanliga vardagsblogg.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar