torsdag 29 september 2011

Höst

Så tycks hösten var här och med den kommer upptagning av vår båt. Något som troligen kommer att ske om någon vecka. Till denna vinter / vår har jag satt upp en mängd arbeten som skall göras på henne.

Då båtens orginal ruff insidor saknades när vi tog över båten har dessas existens hittills hamnat på prio-2 listan, nu är det dags att de flyttas i prioriteringen. Med andra ord ska ny plyfa inskaffas, monters och lackas för att sedan få hållare för nya gardiner.
Dynorna i förpiken kläddes med skinn som övriga dynor men behöver slutjusteras för att vara perfekta, detta jobb kan dock till stor del göras hemma i köket.

Skrovet skall slipas och målas, denna gång hoppas jag kunna sprutlackera hela skrovet i sin svarta kulör. Även överbyggnaden skall nu få känna av färgsprutan/penseln. Till detta kommer att jag efter ett par år med henne vill ha ett peke monterat i fören och kanske en rullgenua. det senare kommer dock på Prio-2 listan.

När detta jobb slutförts vilket troligen kommer ske i vår, är det enbart att längta efter sjösättningen år 2012.

1 kommentar:

  1. Johnny, skit i insidor i år. Av all jag haft är det absolut bästa rullgenua.
    Hade det inte på vare sig Expressen eller Scampin när jag kappseglade. Var ju mer på fördäck och trasslade och assisterade förgast än satt vid pinn. Sedan har jag ensmseglat de senste 25 åren, Scam,pi, 2 st Maxi 68or. Den första seglade jag i 6 år utan rullgenua, men sedan jag väl skaffat en förändrades ALLT. Viktigare än alla autopiloter, GPS o annat tjafs. Ett roderlås av enklaste Aronowich typen för 300 kr har jag monterat på Amigo 40an, klara 8 m/s spikrakt! Men att bara rulla ut eller in så mycket försegel du vill är prio ETT. Har ett par ggr i år bara seglat med rullgenuan som är på 36 kvm + 21 kvm storsegel gör denna 32 fotare till en Amigo 57 !
    36 kvm och du seglar perfekt ! Dessutom lägga till ensam utan motor genom att rulla in undan för undan är ett lyft!
    Bara en f.d. enkel landsortsdoktors åsikt! Det får bli ett mail min vän...

    Mats

    SvaraRadera