lördag 25 april 2009

"byggsats"

Dags för en mängd nya ord i denna blogg. En tur ut till landet fyllde bilen med båtprylar i massor. Jösses vad användbart skräp man samlar på sig. Tur är det, för bland allt skräpet återfanns en kompass vilket annar skulle inneburit en investering på minst 500. Plexiglas till båtens fönster(samma pris ca) samt en massa annat användbart båt-skräp. Med bilen fylld angjorde jag så Värmdö under hög stress Captain LL skulle hämtas på jobbet då vår avsikt var att gå på Operan samma afton.



Efter att ha lastat av allt vi båtenvar det järnet mot stan igen. Mina försök till telekontakt med "Captain" hade dock gett föga resultat så allt var till synes lugnt på ytan i alla fall. Jag fick därför lugna ner mig utanför hennes jobb då hon ännu inte var klar för dagen.




Så var det full fart hem för en snabb dusch och klädbyte. 15 minuter före utsatt Operatid var vi på plats.




Operabesök är ett av de oskyldiga nöjen som allt för sällan, men ändock förekommer för vår del. Wagnerär pamip till max, men bitvis en smula långdragen. Nu var det dock Tosca och föreställningen var vald av en anledning.




Under min uppväxt hade jag en klasskamrat och tillika kompis vid namn Henry. Hans lillasysters operakarriär har jag långt ifrån helhjärtat, men ändock följt en smula. Stjärnan från "Den Danske Konlige Opera" i Köpenhamn på gästspel i Sthlm. Sist jag såg henne var hon troligen i 7 års åldern. Nu återsåg jag henne i denna fantastiska uppsättning av Tosca. Detta kärleks och svartsjukedrama som liksom andra operor slutar i ond bråd död.



Föreställningen var enkelt uttryckt: FANTASTISK. Hennes prestation likaså. Tack för en fantastisk kväll.



Under gårdagen snabbpackades så kyckling-potatissallad i picknick korgen. Dessförinnan hann vi en tur till Ulvsunda där Mats båt ännu återfinns på land. Detta i hopp om att med hjälp av kamera kunna få utförligare byggbeskrivningar passande till vår båt. Detta konstycke lyckades, jag fann båten i fråga samt ytterligare en A23a, och foton knäpptes.
Solen lockade oss till Värmdö där vi tog plats och avnjöt vår första middag utomhus i solen. Ett flertal båtar låg redan i sjön likt små (stora) diamanter på det glittrande havet. Tja om man kan kallas det havet kan troligen disskuteras!



Sortering av båt-byggsatsen fortsatte innan det var dags att ta sig hemåt för natten. Just nu verkar skotskenorna vara på rymmen, men förhoppningsvis återfinns de under morgondagen då båtens förre ägare skall komma med relingslisterna till båten.



Söndag morgon - solen skiner över Sthlm - kattungarna avnjuter frukost i form av nykokt fisk (Captain skämmer bort dem totalt). "streckan" minstingen i gänget får dock alldeles eget fiskfat för att inte bli undanskuffad av de tre andra.
"kattastrofen" i form av "Empress Doris" / Mats / Vitkind o Quincy
och Husses egen lilla "streckan" med eget fiskfat.


Snart ska vi åka ut till Värmdö och med hårt arbete och en smula tur ska S/Y Submissive i afton slumra in i en ny skepnad.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar