söndag 26 april 2009

"blåsvart!"

Ja så var jag på plats vid tangentbordet ännu en gång.

Söndagen började på bästa sätt med att någon vänlig själ tänt den där goa stora lampan ovan våra huvud. Värmen gjorde vad den kunde för att pentrera oss. Självklart (det var förhands bestämt) packades väskan med mackor o kaffe sen fullt ös till Värmdö där "hon" troligen väntade på oss. Per med fru skulle dyka upp och leverera teaklister o annat. De kom fikade och försvann men han med att berätta att det fanns massor med saker kvar hemma hos dem som de nu lovade leverera nästa helg.

Lyckan syntes total, för många av de saker som jag trott mig tvingad att nytillverka var därmed redan klart att montera i båten. Med bland sakerna fann till och med en kompass. Innan vi anlände till "henne" gjordes besök på "Tema" o Jula. Färg och en massa saker behövde anskaffas för att inte glömma den fina röda kepsen som passade perfekt på "captain".


Allt medan gamla tejprester skrapades bort vidtog målning av damen i fråga. Den blå orginalnyansen var inte vad jag haft i tankarna. På en väldigt kort tid även för en tidsoptimist byttes den blå färgen mot den nya vackra svarta nyansen. Avsikten med detta konstycke är att "hon" som färdig skall vara svart och rosa. Färger som jag för snart 100 år sedan målade min racerbil i och som nu åter kommer till användning.


Termosarna var tomma, mackorna försvunna. Nöjda packade vi samman allt för hemresan och uppgiften att sanera "captain från svarta färgfläckar lite här och där.


"hon" har nu fått sitt första lager svart färg, ett kanske två återstår. Sedan står allt inredning och allt trä på tur att slipas och få ett antal lager av lack så att de kan blänka på kapp med havet.
slut för idag... på återseende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar