fredag 12 juni 2009

"security" + "natt-tänk"


Utanför klubbhuset hade vinden avtagit till nära nog Nada, sjön låg blank som en spegel och det var en ganska ljummen natt där man hörde fåglars kvitter och stadens Dån som en ljudmatta. Någon gång under natten lade en motorseglare till vid en av de bojar som finns utanför våra pontonbryggor, bara för att försvinna vid 2-tiden. Trodde knappt mina ögon när det en stund senare låg en flashig Bayliner liknande stor motorbåt vid samma boj.

Klockan var omkring 3 när jag ser en kustkryssare med hissad spinnacker länsa fram emot Västerbron, en morgonpigg seglare den saken e klar.

Vid 5-tiden var det så äntligen dags för oss att köra hem och för min del få lite sömn, medan ”captain” gjorde en paus I sitt sovande för att återuppta densamma vid hemkomsten.

Redan tidigare under dagen hade jag varit och hämtat samt monterat vår båts namn I form av klisterstreamer på ruffens förkant. Snyggt blev det den saken är klar och ”captain” blev mäkta impad när hon såg det vid ankomsten till RBK. En reduceringsventil var även den anskaffad varvid båten nu är fullt användbar för våra syften. Med andra ord fungerar numera vårt fina gasolpentry, en gasoltup I lämplig storlek hade redan donerats av HamnKapten Mats.

Planeringen inför avhämtande av vår nya lill-båt ”S/Y BRISA” har fortgått och börjar nu ta form, trailer är bokad, billån är bokat allt till kommande måndag och för att göra det hela perfekt fick vi även lov att lasta av nya båten på klubbens varv vid Ulvsunda.

Nu gäller det självfallet att allt som planerats även går I lås IRL, vilket det inte alltid gör som alla läsare säkert känner till.

Ja så befann jag mig vid båten när regnet började ösa ner I floder. Bara för att upptäcka att ett av utloppen I däcket inte svalde undan vattet!! Inte undra på att det lätt blev översvämmning både här och där. Det var bara för undertecknad att dra en ordentligt koll på detta –kan man kalla det avlopp. Slangen från däcket var fylld med vatten som tydligt visade att det stod stilla och inte alls som avsetts rann ut. En koll I sittbrunnen gav vid handen att jag I hopp om att täta alla – ALLA eventuella läckor satt en plugg I ett av hålen. Så snart denna var demonterad rann vattnet av från däck och ut I Mälaren, just som det var avsett att göra. Dock hade inte regnet avtagit utan gjorde sitt för att dränka mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar