måndag 22 juni 2009

"midsommar 2009" plus fortsättningen.

Ja, så var det dags att fira midsommar och allt vad detta kan innebära. Vår avsikt var att redan under torsdagen avsegla mot Huvudholmen men detta beslut reviderades pga skittaskigt väder. Vi stannade därför kvar på "Rålis" där undertecknad troligen sovit som en gris om inte "captain" frusit så in i h. Allt nog vi överlevde detta och avseglade på midsommaraftonens morgon. Med en beräknad tid på ca 6 timmar för denna seglats där vi självfallet hoppades god vind med omk 2-8 m/s.

Det blev inte riktigt så, tja vind hade vi mest hela tiden och den var hygglig men som krydda på moset hade vi även ett ihållande regn mest hela tiden. Endast avlöst av moln och en pytteliten solglimt vid ett fåtal tillfällen.

Väl framme vid slutmålet efter 9 timmars resa togs min finna Kaptenshatt fram för att göra en snygg entre med fulla segel. Bullshit vinden var som bortblåst såentren belv meddelst "Ole" som troget tog oss in i hamn där vi anmodades att lägga oss mellan två avsevärt större flytetyg. Hatten var okey dock tillhörde den en gång under 1700-talet en skeppspräst inte en Kapten. Att jag dessutom saknade den rätta rocken med revärer och annat glitter smärtar en smula men självfallet skall detta åtgärdas i framtiden. Tillika får vi ordna fram en dylik passande uniform till min söta "captain":- arriving in style-you know!!

s/y submissive i trångt läge på Huvudholmen.

Här har vi IngMarie och en herre tillhörig RBK´s inventarielista...

IngMarie o min söta "captain" i solen.

Matjesillen och potatisen(i vårt fall burkvarianten då undertecknad glömt den riktiga hemma)gräslöken, och allt annat som hör till dukades upp och avnjöts på bryggan. Det fina vädret vi fört med oss försvann och byttes till något avsevärt mer acceptabelt sådant.

Flyktiga drycker togs frm och stämmningen steg flera trappsteg, hos somliga en massa våningar för att bli en ganska normal svensk midsommar och inte den lugna dylika som vi planerat från början.

Glada midsommarfirare....

Undertecknad passade på att bli lite på kanelen för första gången på 10 eller är det 20 år sedan sist men mådde ändå bra. Samme undertecknad vaknade på midsommardagen och mådde fortfarande som en Prins.

Med midsommardagen kom en tur till Kymmendö. Janne o IngMarie fanns med i klubbåten som åkte dit. Den legendariska ön skulle utforskas om inte helt så i alla fal delvis. Enligt sägnen skall Hemsöborna ha utspelat sig på ön och en sk kändsiförfattar hade enl uppgift byggt ett utedass och använt det som skrivarstuga. Hmm hur detta gått till kan disskuteras, men eftersom dasset saknade elektrisitet måste karln ha skrivit sina böcker med en sk penna och papper istället för en enklare och snabbare alternativet som kallas skrivmaskin ja dator.

Dasset alias August Strindbergs skrivarstuga på Kymmendö.

Vi promenerade i hagar med får och hästar, vi såg träd myrstackar (dasset hade egen gigant myrstack). För att avsluta vår excursion med en öl på Kymmendö brygga som självfallet också innefattade en restaurang/pub. På Kymmendö kunde vi i alla fall njuta av vår ledighet.

på Kymmendö.....

Hemresan startade riktigt tidigt och pga total avsaknad av vind var det "Ole" som fick agera drivkraft.

Under kanske en halvtimma av denna resan hängde vi upp trasorna men de tycktes inte fånga allt för mycket vind varför vi var tillbaka vid Ole. Framme vid Dannvikstull slussar passade startsnöret på att gå av. Undertecknad svor en smula och försökte fixa problemet till det var dags att köra in i slussen. Tittade så upp från mitt värv och finner Janne o Ingmarie med "m/s LaGunilla" liggande akter om oss. Självfallet blev vi nu erbjudna bogseringsassistans in i slussen och denna bogsering sida vid sida fortgick ända fram till "Rålis" trygga hamn. Tack vännen Janne att du är en räddande ängel!

Bogserbåtskapten vid ratten på "m/s LaGunilla" bogsering.

"Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt". Migränen kom som ett brev på posten anno 60-talet. Jag mådde som en kattastrof, att samtidigt Andre ringde och sa att de skulle komma och hämta min gamla bortbytta motorbåt vid lunchtid. Ouppps.... vad göra. "captain" var snabbt framme med assistans och ett piller av modern form som legat i mina gömmor länge. Men peppar peppar, fanskapet hjälpte och på några få timmar var jag kurerar. TACK alla pillertrillar som fixat fram ett piller som >"Ease".

Snabb resa till Almunge-- lån av traktor med gafflar och upp i luften med båten som snart var lastad ombord på en trailer och på väg mot Odensbacken strax utanför Örebro. Motorbåten bör vad jag förstår passa Andre avsevärt bättre än en segelbåt med en sk "LÅNG SAK" ( masten).

Det gick mot eftermiddag och "captain" hade date med kompisen Nina, de skulle sticka och samtidigt skulle vi grilla på Rålis.
Dessförinnan hann vi se hur Jonas med fru avseglade för sista gången från "Rålis" med destination Jerusalem/Jönköping som skall bli deras båts nya hemmahamn. De har enl uppgift köpt en gård i närheten där Jonas tror sig kunna föda upp -möjligen föda ett antal höns, några grisar samt tjurar. Snacka om blivande solskensbönder!!Maten blev en succe, undertecknad fich mekat en del som gått fel. Plötsligt dök en herre från midsommaraftonens fest upp i en Forslund Racer där lacken blänkte. Det var ett sannt nöje att se hans vackra snabba båt. Med en bilratt härstammande från en Austin/Morris av 40-50tals modell och en Ford Zephyr 6 motor under mahogony huven. MMMM vilken underbar båt som fick Jag vill ha genen inom mig att skrika högt av längtan....

"Forslund racer at speed"

Kvällen kom till slut och vi packade samman för hemresan. En ny underbar dag väntar i morgon.