måndag 1 juni 2009

sol, sol, sol



Ett par segelturer har vi lyckats genomföra de sista dagarna, men dessutom har vi lyckats med konststycket att bryggsegla. Vilket i klartext innebär att visa sina sociala sidor och tävla i ljugandets ädla konst bland andra seglare.



Hmankapten Mats återfanns bearbetande en teaklist (ganska hårt svårarbetat trä) medelst en sk Sweizare-kniv. Ler, troligen håller han på fortfarande.




Lördagen innebar en segeltur, denna gång en längre sådan då vi länsade iväg för fyllda segel och passerade en liten kobbe döpt till "Fläsket" med råge innan vi vände och fin-kryssade tillbaka till Västerbrons fäste och trygga RBK.



"Kapten RÖR" sågs kryssa med sin sagolika skärgårdskryssare in mot stadshuset. Lite v'l långt borta för att min kamera skulle ge de där fin-fina bildern men ändå.





Hamnkapten Mats dotter med vovve och uppvaktande kavaljer(inte till vovven) lyckades med konstycket att i vattnet finna en flaskpost! Efter en del mindre problem lyckades hon med viss assistans få ut brevet denna innehöll. Jag fanns med 0ch läste över axeln på Sara vad där stod.



"Jag heter Daniel och skall gifta mig på lördag i Fjuckby! Ni som finner denna flaskpost är inbjudna till mitt bröllop."





-Jag har inte tid att gå på bröllop på lördag sa Sara samtidigt som hon rullade samman brevet och återpassade det till flaskan och den samma tillbaka i vattnet.



-Vi tar och kollar den, kanske vi kan skicka en grattishälsning var vår kommentar i samma ögonblick som vi åter fick upp flaskan och dess innehåll. Efter en stunds sökande på nätet fann vi så den uppgivna avsändaren.



Daniel med vänner hade varit på svensexa och där hade flaskan gjorts iordning och kastats i vatten i Sthlm centrum. Den hann dock inte flyta så långt innan den nådde RBK och Västerbron. Daniel blev i alla fall glad åt vårt samtal och jag lovade att skicka över bilder. Vilket i och med detta ordsvammel kan anses vara gjort.



Sol och värme fanns kvar hela söndagen där "captain" ägande sig åt att lapa sol och sticka medan jag fnulade omkring med olika saker i och kring båten. Var det sedan inte den, så var det någon av RBK´s medlemmar som behövde en hjälpande hand.



En mindre flyttlass resa gjordes också till mitt tidigare "bopäle" där bilen fylldes med saker, en del av dem med avsikt att placera i båten.








Sålunda kom denna Amigo 23/220 att förses med oxblodsfärgade dynor i ruffen, självfallet i äkta skinn. Snyggt blev det i mina ögon och ännu snyggare lär det bli när "captain" lackat hela inredningens mahogony.





Måndagen bjöd på en smula biljobb samt mera båt. Strax efter lunch avhämtades "captain" på sitt jobb och arbetsstassen byttes snabbt till bikini och bokläsning i solen. En god grillad middag avnjöts med tillhörande HOF.



För första gången var det undretecknad som hade en mindre brådska att nå hemmet. Sol och havsluft tar ut sin rätt på en gammal man. Inför morgondagen är en mini-segeltur till Långholmen planerad med tillhörande picknick i vänners lag.



ha det underbart MJ & LL

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar