torsdag 7 maj 2009

AJ i Helvete!

Hur försiktig jag än försöker vara händer det då och då att.....: som idag när jag skulle stänga grinden till marinan där s/y submissive fram till på söndag haft sin boplats. Haspen är stor och klumpigt gjord, följdaktligen fick jag en smäll över vänster tummes nagel. Satans helvete vad det gjorde ont, och fortsatte göra ont. Men det e ju självklart att när inte det finns någon som ömkar, tröstar och blåser på det onda sitter det ju kvar längre.








Spalten mellan skrovet och överbyggnaden skulle på något sätt fyllas-tätas innan relingslisterna kommer på plats. Min tanke var att använda epoxispackel. Något som jag snart fick erfara var omöjligt då priset på dylikt var i klass med Ferrari o Aston Martin. En tur till brädgården och inköp av läkt i lämplig storlek som bottenfyllning av spalten kommer i morgon att toppas av glasfiberspackel. I och med detta hoppas jag att både problem med tätning och fastmontering av relingslisten är löst.



Nya lås och två knapar shoppades och kunde under dagen monteras, likaså det obligatoriska hänglås överfallet till ruffluckan. En mindre modifiering av låsen till skåpen och de funkade över förväntan och såg inte helt fel ut heller. Knaparna var av mini-budgetmodell och skall förhoppningsvis ersättas under sommaren.


Propelleraxeln monterades slutligen, och trots att motorn sedan länge befinner sig i motorernas himmel fick propellern symboliskt sitta kvar.



Som den tidsoptimist jag av naturen är inser jag att tiden går i raketfart, jag hinner banne mig inte med allt jag förutsatt mig att göra. Allt nog, i nu läget är hon klar att sjösätta utan risk för drunkning. Idag fick också den sista täckelsen falla, vilket innebär att "hon" nur är utsatt till fullo för vädrets makter.
"s/y submissive" börjar så slutligen ta form äen om enorm mängd arbete kommer återstå och kvarstår att göra under sommaren.
Tack och hej, alla läsare.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar