lördag 23 maj 2009

"Alle Man till pumparna"

Gårdagen ståtade med regnblandat regn varför en del jobb blev utförda på "damen" vid kaj.


23 maj. Gråvädret med duggregn fortsatte men vi tog ändå en tur ner till marinan. Ytterligare tätningsjobb av skotskenorna medan captain satt på bryggans trädgårdsmöbler och stickade. En stunds övertalning gav utdelning. Jag hävdade att SMHI lovat bättre väder.




Vi kastade därmed loss och gav oss ut på seglatsen. Nu med genuan i vädret kryssande in under Västerbron vidare under Essingebron och ut på delar av stora Havet-Mälaren. Tanken hade ju från början varit att segla till Björkö-Birka med dessa planer skrinlades till framtiden.




Den där efterlängtade vinden var det dock inte mycket att hurra över, gång efter annan tycktes den sina till ett satans intet. NADA. "captain" skötte sitt jobb med bravur och styrde henne i de få rätta vindar som dök upp. Allt medan jag fick ta hand om seglen bäst jag kunde. Genuan byttes senare till focken då den tycktes ha en förmåga att trassla in sig bland alla snören.




Slutligen vände vi för att försöka länsa hemåt igen, huvudorsaken till detta var inte ett kurrande i magen av hunger, utan snarare ett vrålskrik som säkert hördes långt bortom vår båt.




Ja vi länsade eller gled sakta hemåt, gång på gång guppande som en ryttare på en wildbull. Ovanan hos mig/oss gjorde att vi inte känder hur det gick trögt lite sävligt när det egentligen borde gå av bara den. Bristen på vind, bristen på fart gjorde att vi startade "ole" som tog oss in i den trygga hamnen. Bland många som passerade oss fanns denna vackra skuta fylld med ungar i nätet i fören. Såg trevligt ut den saken är klar. Borde nog ha ett ordentligt bogspröt på S/y submissive också, eller varför inte ett peke.



-Johnny, det är vatten inne på durken i ruffen!!!!!
-Va, det kan det inte vara!!


Följdaktligen reser jag mig, klättrar ner i ruffen bara för att med egna ögon se hur det mycket riktigt är fuktigt på durken. När jag så lyfter ena durken uppenbarar sig halva Mälaren som uppenbarligen tjuvåkt i kölsvinet på vår båt!!



-Fan också! Snabbt startar jag pumpen, som börjar sitt lugnande surrande. Vattennivån började sakta med säkert sjunka, men jag insåg att det tröga beteendet som varit berodde till stor del på extra vikten i form av Mälaren i kölsvinet.



Jag insåg nu också att jag skulle ha kopplat in slangsystemet till sina genomföringar inte låtit bli. Som det nu var hade vågsvall från andra båtar fört vatten in i självlänsen och vidare rakt in i kölsvinet. Ju mer vatten, ju lägre låg vi för att till slut ha en öppen vattenport in i skrovet från vår självläns!! Idioter lär sig nog till slut (mao även jag).


Med vattnet återbördat till riktiga Mälaren var vi i alla fall på det klara över morgondagens
arbeten på vår lilla s/y submissive.


Slangarna skall monteras, så det så!!


tack o hej önskar LL & MJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar