måndag 11 maj 2009

D-DAY!!

I arla morgonstund startade vi så dagen från staden. Med oss följde vännen Anders som lovat att assisterapå alla sätt och vis. Framme på Värmdö var det så äntligen dags att sjösätta vilket började med en smula strul och brist på organisation men i slutändan fick sin lösning. Med hjälp av ett tjugotal medhjälpare var "s/y submissive" sjösatt strax före 11,ooför första gången på troligen mer än 4 år.

"ole" var provstartad och skulle vad jag kunde se inte ge oss några problem. Snart var hon lastad med alla saker o material från Värmdö, "captain o undertecknad släppte förtöjningarna och vi var på väg på vår jungfruseglats med motor.


Längs hela hennes överbyggnad låg masten surrad tillsammans med regnväderskadade dynor. Solen gjorde vad den kunde för att bryta sig loss från molntäcket. Flaggan var hissad.

Strax efter vi avlöpt från hamnen på Värmdö infann sig vårt första problem i form av en navigeringsfadäs. Det sund där vi ämnade passera innefattade en gångbro mindre än 1 meter ovan vattenytan, vilket gjorde att vi fick vända och runda hela Storholmen.


Snart var vi på rätt kurs och befann oss i någon form av kanal, till fullo avnjöt vi landskapet och alla gamla fina hus längs vår rutt.

Fadäs nummer två på vår jungfru resa infann sig i form av ett smalt kanalavsnitt, en sightseeing båt som istället för att med tampar angöra en brygga gjorde sitt för att köra upp på densamma. Detta lyckades dock ej, men likväl lämnade båten enbart ca 2-3 meter utrymme att passera på bakom dess akter där dess propellrar skapade en kraftig ström. En mötande motorbåt valde att öka farten markant för att kunna passera, men med lille "ole" hade vi ej de extra kraftresurserna trist nog. Detta fick till följd att vår båt togs med av propellrarnas ström och var mycket nära att placera vår båt på grund!


Duggregnet avlöstes av sol som avlsötes av lite mera regn och sol. I det hela fint väder och vi kom på oss själva med att inse hur underbart det var. Strax utanför Valdemarsudde mötte vi "M/S Cindy-Fuckin-Rella" och fick i samma ögonblick bensinstopp på våran "ole". Vi kom med andra ord på avdrift en smula medan mera soppa fylldes i tanken och resan kunder återupptas.


Nu fick vi styra in emot Danvikstull där vi slussade, en nyhet för "captain" och en anitklimax för udnertecknad då jag trodde det var en i mina ögon riktig sluss. Nu visade det sig att vattennivå skillnaden bara var en knapp meter. "captain" skötte i alla fall tamparna (läs snörena) perfekt och höll även i ordning på "putt-ifrån-korvarna".



Resan gick emot sitt slut, vi rundade Långholmen och passerade in under Västerbron för att sedan hålla till babord och låta "s/y submissive" glida in i hamnen hos Rålambshovs båtklubb där Mats stod glad i hågen och vinkade samt anvisade vår nya hemma hamn.


Massor arbeten återstår, mast och rigg skall monteras innan nästa seglats genomförs.


Så blev det måndagen den 11 maj. Jobbade en stund - ja det gjorde självfallet "captain" Lise-Lott också men under eftermiddagen var det dags för några timmars jobb på båten. Vi hann med lite fölsedags shopping också.


Väl hemkomna fann jag lilla "Streckan" liggande orörlig vid dörren till vårt sovrum. Efter en lång tids sjukdom hade hon gett upp. Vårt planerade besök till djursjukhuset var därmed slutgiltigt inställt. Kvar har vi nu tre rara kattungar och "Empress Doris".


Senare på kvällen körde vi med "Streckan" i en skokartong iväg i riktning mot Kaknästornet där det enligt uppgift skulle finnas en djurkyrkogård. Denna fann vi in trots idogt letande, men vår lilla "streckan" fick sin sista vila vid sidan av en stor ek. En bokpinne med hennes namn hade fixats av min rara LL. Gråten satt i halsen och kom självfallet ut. I tankarna var den lilla goa katt som ofta somnade liggande tvärs över halsen på både mig och LL.

hej alla läsare.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar