lördag 9 maj 2009

D-day närmar sig

Ja vad annat kan man kalla det. Under gårdagen kände jag stressen formligen våldföra sig på mig medan jag gjorde vad som stod i min makt att göra för att s/y submissive skulle bli färdig för sjösättning. Relingslisten på babordsidan monterades trots att jag inte hade de riktiga skruvarna. (får byta ut dem senare). När "captain" sedan ringde for fan i mig och den återstående listen på styrbordsidan var snart på plats.




Skulle "Ole Trollslända" starta? tja det lät jag bero till morgondagen. Timmarna på Värmdö rann bort som sanden i ett timglas.




Lördagen började med grått trist väder, vi kom iväg senare än vi tänkt med var snart på plats vid båten.


Självfallet har regnet under natten trängt in i båten varvid en del saker simmade i vatten. Fram med trasor med andra ord. Ett läckage upptäcktes vid loggen där det droppade vatten. Innebärande att det fanns rejält med vatten i kölsvinet. Länspumpen fick därvid slutmonteras med slang som mynnade ut i akterspegeln samt elen till denna kopplas in provisoriskt. Eureka med ens pumpades vatten ut ur båten. Loggen demonerades och tätades med silikon i massor innan den återmonterades.


Mitt jobb var att se om jag kunde få de speciella lyftdonen på plats under kölen, samt sätta nya stöttor. Allt detta tog sin början medan "captain" mest hade det trist och frös om sina strumplösa fötter inom sig ångrande valet att ej ta på strumpor denna arla morgon. Ett besök på Jula senare ett på Rusta avhjälpte hennes frusna fötter och humöret steg avsevärt med hjälp av dessa samt av att solen välsignade oss med sin närvaro. Nya lanternor fanns också på shoppinglistan och motnerades på pulpiten.



Dessas lyskraft kunde dock ej kontrolleras då "hon" ännu är i total avsaknad av elsystem.



Vid halv fyra tiden fick vi besök av goda vänner, som lovat att assistera. Detta skedde varvid båten slutligen var på plats på lyftmojarna. Motorn startades upp och visade vissa minemala problem i bränsleläckage som dock skall avhjälpas under morgondagen med hjälp av ny slangklämma.


När vi så lämnade s/y submissive för dagen hade hon packats med allt material som tidigare funnits lagrat ute under båten. Teak och mahogony-lister i massor att montera under sommaren. Ruffen ser därför i ögonblicket ut som ett formidabelt infreno mixat med brädgård och förråd.


Återstår att hålla tummarna för att sjösättningen går som smort under morgondagen. Vännen Anders har dessutom printat ut alla tänkbara kartor från Hitta.se som kan vara bra komplement till den stora bunten sjökort vi inbillar oss kan vara bra vid transporten per motor till Västerbron och Rålambshovs Båtklubb, där hon ska få vila under ett par veckor.


Har jag nu lyckats förverkliga en av mina drömmar och dessutom lyckats med konstycket att dela denna dröm med Quinnan i mitt liv. Då faller man ganska lätt in i kommande drömmerier. Skulle jag möjligen ha kompetens nog att renovera ytterligare en båt? Tanken svindlar en smula speciellt med vetskapen att en av de båtar som ritats av farfar och byggts av densamme på varvet i Sundsandvik bara ligger där på land och väntar på någon som vill renovera henne.


En av mina kära kusiner Marie ärvde en Vindö-kryssare som legat på land en mängd år, kan det vara så att denna Vindö båt går att renovera över huvud taget. Svaret på denna fråga lär jag få under sommaren då både kusinen och båten skall besökas.


I morgon SJÖSÄTTNING av "s/y submissive"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar