söndag 17 maj 2009

Snart

Captain befinner sig på jobb-konterans varför jag ensam befinner mig vid båten. Vid kvällning ankommer vännen Anders för att hjälpa till med att resa mast o rigg. Ytterliger hjälp fås av två av klubbens yngre medlemmar. Med inte allt för stor möda kommer masten o riggen på plats. Det börjar bli sent varför jag med avsikt att parkera XJS´n under tak kör till garaget som jag för närvarande inte har en fungerande nyckel(plastkort). Jag väntar så i nära en timma i hopp om att någon annan parkerings-innehavare skall komma och därmed öppna portarna för mig. Detta sker inte varför jag startar och kör tillbaka till båtklubben där jag gör vad jag kan för att fixa värme i form av plädar.








Natten blir kall! Inte mycket sova heller den saken är klar. Vid 5-tiden på morgonen ger jag upp, fixar kaffe och drar igång med lite av de arbetens som måste göras. Sugen på att komma ut under segel drar jag med hjälp av fötterna iväg till Siewert`s för inköp av bultar till skotskenorna. Efter inköp av 60 st M6 skruv med tillhörande muttrar går jag tillbaka och skyndar mig att montera skotskenorna.







Det hann bli eftermiddag när jag startade "Ole" och tog riktning på Västerbron. När denna var passerad drog jag upp focken o storseglet. Justerade lite innan jag lät vinden fånga seglen och få båten att skjuta fart. Var nu iväg mot land varför jag fick ändra kurs och därmed segelsättning. Hon seglade bra, men jag var fortfarande nervig till max och testade mig fram. Skulle jag åter finna mina i över 30 år vilande seglingskunskaper?





Jag tvingades slå ytterligare ett par gånger. Självklart händer det som inte får ske, tappar för ett ögonblick kontrollen, bommen slår över i en kastvind och träffar mig stenhårt i huvudet. Jag tappar balansen, min favvo-Jagga-keps går över bord och seglar iväg snabbt bort från båten. Återfår balansen och till slut även kontrollen, bestämmer mig för att segla tillbaka.






Efter ett par försök att kryssa tillbaka fram till och passera Västerbron gav jag så upp. Det fick liksom räcka med felsteg för dagen. Tog ned seglen och startade så åter vår trogna "Ole" för att lugnt och fint stäva tillbaka till den lugna klubbhamnen.





Framme och förtöjd återstod att röja i röran som uppstått inne i ruffen. Hade ju liksom glömt att säkra allt löst därinne varför saker och ting låg i en salig röra. Kvällen kom och jag blev inbjuden till Mats med sambo ombord på hans fina STORA båt där det bjöds vin och ostbågar och en massa båtsnack-ljug. Som avslutning på aftonen bjöd en annan klubbmedlem Anders på en fantastiskt god riktig Rom. Jag var med andra ord inte helt nykter när jag med hjälp av ännu en extra filt kröp i koj för natten.



Natten blev aningen bättre om än ändå kass sömnmässigt. Men vad gjorde detta när Captain anlände strax före 10. Det blev ett hjärtligt o kärleksfullt möte som någon timma senare gjorde att vi tog ut "henne" på seglats. Captain styrde henne fint medan jag agerade styrman, matros o jungman. Vi seglade iväg in mot Stadshuset men vände och seglade under Västerbron och vidare. Vinden var perfekt och vi kunde njuta av vår lilla segeltur. På återfärden kryssade vi tillsammans med ett par andra båtar upp mot Västerbron, men liksom våra kollegor lyckades ingen av oss passera denna under segel.
Trist nog kom inte kameran fram för att föreviga vår första riktiga seglats tillsammans. Mede stor säkerhet var vi båda allt för upptagna av att segla vår fina båt.



"Ole" kom åter till pass med sin lugna gång. Vi var på plats vid bryggan. Kvällen tillbringades hemma med Melodifestivalen på TV. Fan varför fick Malena så dåligt med poäng, är det enbart puckon som röstar. Vi tyckte båda att den svenska låten var kanonbra och värd en betydligt bättre placering.



17 MAJ / Söndag och nästan ingen vind alls. Medan jag jobbade med olika saker på båten passade Captain på att ligga och sola (läs sova då o då). Skönt hade vi det i alla fall, så där skönt som det nästan är skatt på. Båtens elsystem går från klarhet till klarhet eller snarare ljuspunkt till ljuspunkt. Ett par hål som tidigare haft en funktion sattes igen och ska bli hållare för glas eller burkar. En skön dag i alla fall som avslutas hemma. Norge vann!!!





hej-hopp












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar